Format Transaksi

”Format Transaksi”

Setiap transaksi MESTI dihantar ke server. Bagi tujuan penjimatan kos anda sebagai penjual, ketiga-tiga rangkaian Celcom, Maxis dan DiGi disediakan seperti berikut:
Celcom 013-293 2814
Maxis 014-218 2871
DiGi 016-961 5945
Set nombor yang sama rangkaian dengan anda sebagai 8pax/Teman20 atau Activ10 atau F&F. Hantar setiap transaksi ke nombor server mengikut rangkaian anda selaku penjual, bukan mengikut rangkaian pembeli.
1: Aturan Akaun Sendiri

1.1: Daftar ID Yahoo! Messenger (YM)
FORMAT
TYM<TITIK>ID YM<TITIK>PIN
CONTOH
TYM.aweks_kiut.1234
CAJ SERVER
RM0.50
CATATAN
ID YM ialah alamat email yahoo diri sendiri, TANPA '@yahoo.com'
Semua format transaksi adalah sama antara SMS & YM.
*Tiada caj dikenakan untuk semua transaksi menggunakan YM,KECUALI transaksi Daftar

1.2: Daftar No Telefon Bimbit Lain
FORMAT
TNO<TITIK>NoTelefon<TITIK>PIN
CONTOH
TNO.0129685727.1234
CAJ SERVER
RM5.00
CATATAN
Semua maklumat akaun dan transaksi adalah sama antara nombor-nombor yang didaftarkan. Sebarang masalah yang berlaku jika membuat perkongsian akaun bukan di bawah tanggungjawab kami. 


1.3: Hapus No Telefon Sedia Ada
FORMAT
HNO<TITIK>NoTelefon<TITIK>PIN
CONTOH
HNO.0129685727.1234
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)

1.4: Hapus ID Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada
FORMAT
HYM<TITIK>NoTelefon<TITIK>PIN
CONTOH
HYM.aweks_kiut.1234
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)

1.5: Tukar Penama Akaun
KETERANGAN
Sebagai contoh, nama asal Ahmad, hendak ditukar kepada nama Fiza.
FORMAT
UN<TITIK>Nama<TITIK>PIN
CONTOH
UN.Fiza.1234
CAJ SERVER
RM1.00

1.6: Tukar PIN
FORMAT
GP<TITIK>PIN Semasa<TITIK>PIN Baru
CONTOH
GP.1234.5678
CAJ SERVER
RM0.50

2: Maklumat Akaun / Laporan Harian

2.1: Dapatkan No ID, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)
TAIP
BAKI
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT
Nombor ID, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)
CONTOH: ID Z001105, Baki RM95.500, Unclaim Komisyen RM121.900

2.2: Laporan Jualan Mengikut Tarikh
FORMAT
LAP<TITIK>Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH
LAP.3006
CAJ SERVER
RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT
Transaksi, Kos, Waktu, Status
CONTOH: C10.0148186582, RM9.500, 17:54, Berjaya

2.3: Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh
FORMAT
REK<TITIK>Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH
REK.3006
CAJ SERVER
RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT
Waktu, Amaun, Perkara
CONTOH:
12:45:50, -100.000, Transfer ke 
Z001105 (pindahan RM100 ke ID-Z001105)
14:23:11, 500.000, cimb (tambah modal melalui CIMB)

3: Transaksi Jualan

3.1: Tambah Nilai
FORMAT
KodNilai<TITIK>NoPelanggan<TITIK>PIN
CONTOH
C5.0139876543.1234
CAJ SERVER
RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA
Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL
Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG
Elakkan topup nombor yang sama dalam tempoh kurang 10 minit
3.1.1: Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama
FORMAT
KodNilai<TITIK>Bil.Transaksi<TITIK>NoPelanggan<TITIK>PIN
CONTOH
C5.2.0139876543.1234
CAJ SERVER
RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
NOTA
2 untuk tambah nilai kali ke dua ke nombor sama dengan nilai yang sama pada hari yang sama. Untuk kali ke-3, tukar nombor 2 kepada 3 dan seterusnya.

3.1.2: Kod Nilai
Celcom
C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
Huruf C mewakili Celcom, angka mewakili jumlah.
Maxis
M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60 & M100
Huruf M mewakili Maxis, angka mewakili jumlah.
DiGi
D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D mewakili DiGi, angka mewakili jumlah. DP mewakili DiGi PIN, jika eload GAGAL.
Italk
IT10
Huruf IT mewakili Italk, angka mewakili jumlah.
Hot Ticket HT6,HT8,HT10,HT15,HT20,HT30
Umobile U5,U10,U20,U30,U50,U100

3.2: Tambah Nilai Berganda
FORMAT
KodNilai<TITIK>NoPelanggan<KOMA> KodNilai<TITIK>NoPelanggan<KOMA> ...sampai habis... <TITIK>PIN
CONTOH
C5.0139876543, M5.0129876543, D5.0169876543, DP10.0169876543, IT10.096543210.1234
CAJ SERVER
RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA
Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL
Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG
Sama seperti di atas
TAMBAHAN: Jangan topup nombor yang sama dalam satu SMS

3.3: Proses Tambah Modal
ARAHAN
1. Bank-in/Transfer sejumlah modal ke mana-mana akaun berikut:
·         Maybank
(553056010247)
BENZ MOBILE
·         CIMB
(03040010033055)
BENZ MOBILE 
      
       Bank Islam
 (03054020425937)
 Adam Hadzriq

     
2. SMS butiran pembayaran ke NOMBOR SERVER :
013-293 2814/ 014-218 2871/ 016-961 5945 , SEJURUS selepas bank-in/transfer. Jika membuat pembayaran melalui "online banking", sila masukkan email : anamobile2010@gmail.com
FORMAT
DEP<TITIK>BANK<TITIK>TARIKH<TITIK>MASA<TITIK>
JUMLAH<TITIK>PIN
CONTOH
DEP.MAYBANK.15/05/2011.11:30AM.RM200.1234
CAJ SERVER
- tiada -
CATATAN
Penambahan modal boleh dilakukan setiap hari, waktu penambahan modal adalah bermula pukul 9.00AM hingga 6.30PM, jumlah minimum tambah modal adalah RM10 keatas..Hantar SMS mengikut format ke NO SERVER  selepas bank-in, dengan KADAR SEGERA! Beri tempoh sehingga 3 jam sebaik SMS dihantar. Hantar semula SMS yang sama jika tiada respon selepas tempoh tersebut.
PANTANG
Bank-in/transfer hari ini, SMS keesokan harinya - amalan sebegini TIDAK AKAN DILAYAN!

4: Pengurusan Upline/Downline

4.1: Daftar Akaun Downline Baru
FORMAT
Daftar*Nama*Alamat*No Telefon*Kod Level*PIN
CONTOH
Daftar*Ali*Kelantan*0123456789*D*1234
CAJ SERVER
RM5.00
LARANGAN
Tidak dibenarkan menggunakan Yahoo! Messenger (YM) untuk membuat pendaftaran Downline SMS. Sabit kesalahan denda RM30 setiap pendaftaran.
CATATAN
Kenakan yuran pendaftaran berpatutan kepada bakal ahli yang ingin didaftarkan. Tentukan amaun untuk setiap level mengikut citarasa anda, asalkan melebihi caj RM5.00 yang dikenakan kepada anda sewaktu menjalankan transaksi ini.
NOTA
Level Third-Retailer tiada akses menggunakan fungsi ini

4.2: Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline
FORMAT 1
TRANS<TITIK>Id<TITIK>Amaun x 1000<TITIK>PIN
CONTOH 1
TRANS.Z001105.100000.1234
FORMAT 2
TRANS<TITIK>NoTel<TITIK>Amaun x 1000<TITIK>PIN
CONTOH 2
TRANS.0148186582.100000.1234
CATATAN
Amaun dibaca tanpa titik perpuluhan, dengan TIGA (3) angka sen
CONTOH: RM123.45 ditaip 123450
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT
Kedua-dua pihak dihantar laporan semasa

4.3: Semak Butiran Akaun Upline/Downline
FORMAT
SD<TITIK>Id Downline yang ingin diperiksa
CONTOH
SD.Z001105
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT
Nama, ID, Level, Baki Semasa
CONTOH: Muhammad, ID-
Z001105, Level R, Baki RM23.795

4.4: Senarai Downline
TAIP
LDL
CAJ SERVER
RM0.01 untuk setiap SMS (saiz senarai mengikut bilangan downline, YM tiada caj)
OUTPUT
ID, Nama, Level, Baki
CONTOH: 
Z001105, Razif, D, 13.490

4.5: Ubah Level Downline
FORMAT
UL<TITIK>Id<TITIK>KOD<TITIK>PIN
KOD
AM: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
FR: First Retail
SR:
Second Retail
TR: Third Retail
CONTOH
UL.Z001105.A.1234
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN
Kedua-dua pihak akan terima laporan

4.6: Kutip Komisen Overiding Jualan Downline
FORMAT
TUKAR<TITIK>ALL
TAIP
TUKAR.ALL
CAJ SERVER
RM0.02 (YM tiada caj)
CATATAN
Kesemua Baki Belum Tukar akan ditukarkan kepada Baki Semasa (Modal Jualan)

4.7: Sekat Transaksi Downline
FORMAT
NA<TITIK>Id<TITIK>PIN
CONTOH
NA.Z001105.1234
CAJ SERVER
RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN
Kedua-dua pihak akan terima laporan